Friday, May 1, 2009

Branding de provincie

Ati observat numele magazinelor si bodegutelor din micile orase de provincie din categoria: Sebes, Corabia, Teius, Caracal, Turda... si asa mai departe?

Eu provin dintr-un astfel de mic orasel. Unde se pot observa aceleasi tipare. Micile magazine se numesc complicat ProInvest... sau Euro...ceva-pex. Nu e nevoie sa insist. Sunt sigura ca daca proveniti dintr-un oras mic stiti despre ce vorbesc.
Care e reactia comunitatii locale? Nimeni nu foloseste numele "de botez" al micii intreprinderi (ii zic asa ca e produsul unui mic intreprinzator, indiferent ce obiect de activitate are). Se stie si se recomanda "la popescu".

Va amititi Titanic Vals? Celebra scena cu palaria care oscileaza intre Mageanu si Stanciulescu ca sa mai scada din pret, pana ajunge sa fie mostenita gratis de la un avocat proaspat decedat. La fel ar arata acum aceeasi conversatie intr-un mic oras de provincie.

De ce?
Pentru ca afacerile pornite in micile orase sunt afaceri care apartin comunitatii si sunt reprezentative pentru un membru al comunitatii.
Trasaturile personale ale intreprinzatorului vor fi transferate asupra afacerii sale.
Produsul/Serviciul sau va fi testat pentru ca apartine comunitatii si pentru ca trebuie dezbatut.

Prin urmare o mica afacere dintr-un mic oras are de la pornire atu-urile unui brand consacrat (cu conditia ca initiatorul sa aiba o oarecare vechime in comunitate).
E un brand care se bazeaza preponderent pe combinatia comunicare-comportament. Adica are aderenta tocmai pentru ca se comunica despre el si comunicarea porneste de la atribute de comportament ale personajului central.

Asadar, bodeguta Damian din micul targ al ... ar avea exponential mai mult succes decat bodeguta lui Damian care se cheama The Lost paradise (nume destinat a se bucura pentru eternitate de ignoranta locuitorilor micului targ).

Pacat ca aceste mici medii paradisiace in care brand-urile ar putea crea chiar o cultura a comunitatii raman complet ignorante la cateva principii absolut elementare si chiar intuitive de marketing.

No comments:

Post a Comment